Danmarks Ekspeditionen til Pædagogikum
Uddrag af en logbog - rejsen gennem Illeris
Ekspeditionens 12 dag - jagten på en transfer.

Camp II på den pædagogiske højslette.

kulden går gennem marv og ben, efter vi er kommet i højlandet. Broderskabet holder stadig, men Illeris er begyndt at tære på vores forstand. Skyggespillet - de konstante kryds og tilbage referencer får os til at miste orienteringen. Kompasset snurrer rundt, og gang på gang må vi sande - at vi er gået i ring.
Daniel går ofte nervøst foran, taler usammenhængende og har fået et flakkende blik.
Mads tilbringer mere og mere tid i sin intermistiske svedehytte, og forlader den kun på korte strejfture, hvor han på stive ben, vandrer hvileløst rundt med kaffekoppen i strakt arm - fjern i blikket.
Huden på mine hænder hænger i laser. jeg tør ikke tage mine slidte støvler af, af frygt for ikke at kunne få dem på igen. Om dagen fokuserer jeg på fælden, men om natte i soveposen, kommer synerne - Engestrøm rider på skuldrene af Vygotsky, der skrigende forfølger Banes og Bourdieu der sammen med Kant flyver væk i en gul ubåd.
Usikkerheden og de konstante spor af landets krigsherrer er en trussel vi har svært ved at forholde os rationelt til - Vi ser dem sjældent, men vinden hvisker deres navne. Kvale, Wenger, Dewey, Piaget, Duncker, Madsen, Köhler,Wahlgren - hele tiden nye. Vi ved de gemmer sig i alle Aakroge, bag hver en klippe.
Knapheden på føde i dette golde ørkenland tvinger dem i krig. For at overleve i denne ødemark af en pædagogisk højslette, må de kanibalisere på hinanden.
Hanne - ekspeditionens leder, har givet os til opgave at observere en transfer, og om muligt bringe den med tilbage.
Vores informant Wahlgren fastholder hårdnakket transferens eksistens, og hævder at der lever både vertikale og horisontale transfers i dette område. Hans argumentationer er på engang så selvfølgelige, og så svævende, at vi ikke er overbevist om deres validitet.
Vi har taget udgangspunkt i de personlige faktorer, og i erkendelse af vores behov for læring, har vi sat os et mål, og forpligtet os på det. I evig tiltro til egne evner har vi lokaliseret en perfekt anvendelseskontekst med et stabilt understøttende miljø. Her har vi rejst en pædagogisk platform og opsat vores fælde, så vi systematisk kan følge op på den.
Vi har ingen træning i transferjagt. men har som lokkemad håbefuldt udlagt to identiske elementer, der skal minde om undervisere, og skiftes nu til at ligge på post med riflen. Vi er indkaldt til samling med resten af ekspeditionen i morgen i Basecamp Milnersvej - ETA 9t47min. Vi håber stadig at kunne nedlægge en transfer, og overbringe skindet til Hanne.
Daniel på post ved fælden

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

3. Studiedag - eksperimenter i undervisningen

2. Studiedag - Faglig entreprenørskab.